PingMe

Tuesday 1 January 2013

Home » » NUTRISI UNTUK TULANG SENDI SIHAT

NUTRISI UNTUK TULANG SENDI SIHAT

Credit

Tulang dan sendi sehat? Siapa yang tak mau! Tak hanya tulang, sendi sehat kini menjadi dambaan semua orang. Kesehatan sendi sangat penting untuk meningkatkan mobilitas dan fleksibilitas sehari-hari. Dengan tulang dan sendi yang sehat, kita dapat tetap bebas bergerak sehingga menjadi lebih percaya diri. Berbagai cara dapat dilakukan untuk merawat keduanya, akan tetapi jenis makanan yang sehat juga penting untuk membantu kelancaran mobilitas sehari-hari.
Untuk merawat sendi sehat, kecukupan  vitamin setiap harinya sangat penting. Berbagai jenis vitamin yang mendukung sendi sehat adalah vitamin A, B, C, D, E, dan K. Secara umum, fungsi vitamin dalam menjaga kesehatan sendi adalah karena adanya aktivitas antioksidan dan aktivitasnya dalam berbagai reaksi kimia dalam tubuh.
Shaklee dengan itu memperkenalkan Advance Joint Tablet bagi mengatasi masalah sakit sendi..THE NATURAL WAY TO KEEP YOU MOVING


KANDUNGAN ADVANCE JOINT HEALTH
1) EKSTRAK BOSWELLIA
2) VITAMIN C, ZINC, TEMBAGA & MANGAN
3) EKSTRAK JAGUNG

Oleh itu kali ini entry saya nak membincangkan kebaikan kandungan dalam Advance Joint Tablet sebagai nutrien penting untuk menjana sendi yang sihat.



ASAL USUL BOSWELLIA
Boswellia serata tumbuh subur di India. Resin getah dari serrata Boswellia, digunakan sebagai agen anti-inflamasi dengan kehadiran "asid boswellic". Asid Boswellic menghalang dua pro-inflamasi enzim-5-lipoxygenase dan Human Leukosit elastase (hle). Tindakan ini menghalang proses inflamasi adalah unik untuk asid boswellic.

TINDAKAN  BOSWELLIA
Kebaikan boswellia serupa dengan ubat anti-inflamasi non-steroid, boswellia menghalang 5-LOX, enzim pertama dikeluarkan pada jalan metabolisme untuk membentuk sistem imum sitokin yang dikenali sebagai leukotrien. Leukotrien adalah bahan inflamasi berbahaya untuk rheumatoid arthritis, kanser, dan asma.
Bahan aktif dari boswellia, asid boswellic, menurunkan aktiviti enzim pro-inflamasi yang dikenali sebagai elastase leukosit manusia (HLE). HLE dan paras leukotriene akan meningkat pada masalah inflamasi dan reaksi alergi. Boswellia adalah hanya herba yang dikenali untuk mengurangkan tahap HLE dan leukotrien.

Kebaikan Boswellia:
a) Mencegah kerosakan tulang rawan dan sendi.
b) Mengurangkan sel imum yang menyebabkan keradangan.
c) Meningkatkan bekalan darah ke sendi.
d) Menenangkan sendi dengan cecair sinovial, struktur menjadi licin dan mudah untuk bergerak.


Tahukah anda
bahawa vitamin di dalam jagung tidak akan hilang atau berkurangan walaupun dimasak?

Berikut adalah sebahagian dari kebaikan jagung;

KEBAIKAN EKSTRAK JAGUNG
1.   Mencegah dari Haemorrhoids dan kanser usus: Secawan jagung boleh membekalkan sebanyak 18.4% keperluan fiber harian manusia. Ini dapat membantu mengurangkan masalah penghadaman seperti sembelit, haemorrhoids dan juga mengurangkan risiko kanser usus.


2.   Jagung kaya dengan Vitamin B iaitu Thiamin dan Niacin. Thiamin amat perlu untuk mengekalkan kesihatan saraf dan fungsi kognitif. Kekurangan Niachin boleh membawa kepada penyakit Pellagra: penyakit yang di kategori seperti cirit-beret, dementia (penyakit yg mengganggu otak dan ingatan seseorang terutama orang tua) dan dermatitis (penyakit kulit) yang sering menyerang individu yang kurang zat.  Jagung juga adalah sumber penting bagi asid Pantothenic dimana ia merupakan vitamin yg diperlukan untuk metabolisma karbohidrat, protein dan lemak dalam badan. Kekurangan asid folik pada wanita mengandung boleh menyebabkan kelahiran bayi yang kurang berat dan boleh menyebabkan ‘neural tube defect at birth’. Jagung menyediakan sebahagian besar keperluan folik harian badan. Jagung kuning kaya dengan beta-kerotena yang membentuk Vitamin A dalam badan juga sumber asas bagi mengekalkan penglihatan dan kulit yang sihat.Jagung juga sangat kaya dengan Vitamin E iaitu anti-oksidan semulajadi yang penting untuk tumbesaran.

3.   Mengandungi Mineral penting: Jagung mengandungi banyak fosforus disamping magnesium, zink, iron dan copper. Juga mengandungi mineral surih seperti selenium. Fosforus penting untuk menggalakan tumbesaran, kesihatan tulang dan fungsi buah pinggang. Magnesium pula perlu untuk mengekalkan kesihatan jantung dan kekuatan tulang.
5.   Anti-oksidan: Menurut kajian yang dibuat oleh Cornell University, jagung yang kaya anti-oksidan boleh melawan tumor dalam kanser payu dara dan kanser hati.
6.   Dari kajian yang telah dibuat menunjukkan minyak jagung boleh menurunkan paras kolestrol dan mencegah dari risiko penyakit jantung.
7.   Mencegah Anemia: Vitamin B dan asid folik boleh mencegah anaemia akibat dari kekurangan zat.
8.   Menurunkan Kolestrol LDL: Mengikut Journal of Nutritional Biochemistry, pengambilan minyak jagung dapat mengurangkan kolestrol LDL dalam darah dengan cara mengurangkan penyerapan kolestrol oleh badan.
9.   Melindungi dari Diabetes dan Darah Tinggi: Pengambilan biji jagung dapat membantu merendahkan paras gula dalam darah dan sangat efektif melawan tekanan darah tinggi kerana kehadiran ‘phenolic phytochemicals’ didalam jagung.

Shaklee Advance Joint Tablet ini terbaik untuk pesakit Athrits,
PENYAKIT ini menyeksakan jutaan manusia di seluruh dunia. Arthritis adalah penyakit degeneratif (penyakit berkaitan penuaan) yang kronik dan berbeza daripada jenis sederhana sehingga ke tenat dan melemahkan.


Call/ SMS – Fazs (013-3888728/018-3111749)

No comments:

Post a Comment

Copyright Protected 2013 | Templates Reserved for Kedai S3 | © Designed by Nurulchumel | All Rights Reserved™